Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2008

Μελέτη της ιδεολογίας των ειδήσεων μιας εφημερίδας


Αυτή την εβδομάδα το θέμα μας είναι η τηλεοπτική γλώσσα και τα γένη και θ'ασχοληθώ συγκεκριμένα με τη μελέτη/ανάλυση της εφημερίδας ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ(της Κυριακής).Είναι φανερό πως για λόγους κέρδους αλλά και για να δελεάσουν τους αναγνώστες τους να αγοράσουν την εφημερίδα όλες τους σχεδόν συνοδεύονται με αρκετά ένθετα,cd και dvd.Στη συγκεκριμένη εφημερίδα υπήρχε ένα cd με λαϊκά τραγούδια,ένα dvd καθώς και πληθώρα από περιοδικά σχετικά με την μαγειρική και το φαγητό,με γενικές πληροφορίες,με μικρές αγγελίες,με το τηλεοπτικό πρόγραμμα,με ταξιδιωτικές εταιρείες και προορισμούς(λόγω των γιορτών που πλησιάζουν)αλλά και ένθετα σχετικά με την οικονομία,τις τέχνες και τα γράμματα.
Έτσι λοιπόν παίρνοντας στα χέρια μου την εφημερίδα παρατήρησα οτι στην πρώτη σελίδα παρουσιάζονται εν συντομία τα θέματα πού θ'αναπτυχθούν στις επόμενες σελίδες καθώς και από ποιούς είναι γραμμένα.Το θέμα που επικρατεί είναι η εκλογή του Μπαράκ Ομπάμα,ο τίτλος του είναι γραμμένος με μεγάλα μαύρα γράμματα και ακολουθεί κάποιος υπότιτλος με ένα μικρό κείμενο αλλά και φωτό από τη ζωή του Ομπάμα.Με αυτό τον τρόπο φαίνεται οτι αυτό ειναι και το πιο σημαντικό ζήτημα και το πιο επίκαιρο.Υπάρχουν και άλλες ειδήσεις που αφορούν όλα τα θέματα(πολιτικά,κοινωνικά,οικονομικά,αθλητικά,τέχνες).Οι τίτλοι τους είναι με μεγάλα μαύρα γράμματα και συνοδεύονται και αυτά από φωτό.Έτσι κατορθώνεται η είδηση να είναι πιο πειστική και να προκαλεί περισσότερο το ενδιαφέρον του αναγνώστη.Εκτός αυτών των άρθρων υπάρχουν και κάποιες διαφημήσεις. Η σειρά των ειδήσεων ειναι πρωτα τα πολιτικά ζητήματα σε εσωτερικό και εξωτερικό,ακολουθούν θέματα σχετικά με το τι συμβαίνει στις άλλες χώρες μετά με τα κοινωνικά,με την υγεία και τέλος με τα αθλητικά.Στη στήλη των αθλητικών γίνεται μια εκτενή ανάλυση λόγω του ντέρμπι Ολυμπιακού-Παναθηναϊκου στις 9/11.Τα οικονομικά και οι τέχνες είναι σε ξεχωριστές εφημερίδες.Η σειρά είναι τέτοια γιατί αυτά τα θέματα 'πουλάνε' περισσότερο.
Η γλώσσα γραφής των ειδήσεων είναι η κοινή ελληνική,η οποία είναι κατανοητή από όλους και εξαρτάται πάντα από το περιεχόμενο των ειδήσεων.Το λεξιλόγιο άλλοτε είναι επίσημο και αυστηρό όταν αναφέρεται σε άρθρα που αφορούν περαιτέρο γνώση και ανάλυση από ειδικούς και άλλοτε πιο λαϊκό όταν αφορά θεματα τα οποία μας είναι πιο οικεία.Υπάρχουν και άρθρα στα οποία παραθέτονται κάποιες ρητορικές ερωτήσεις.
Σε πολλά σημεία βλέπουμε οτι υπάρχουν πολλά θαυμαστικά,εισαγωγικά,τελείες που εξυπηρετούν σε κάποιο σχολιασμό άλλοτε θετικό άλλοτε αρνητικό άλλοτε μεταφορικό και άλλοτε ειρωνικό.
Ο τίτλος του κάθε άρθρου μπορεί να είναι απλά ένα ρήμα,ένα ουσιαστικό ή πρόταση ή φράση.Συνήθως είναι μικρός και περιεκτικός,επικεντρώνεται στην ουσία του θέματος και έχει σκοπό να κεντρίσει το ενδιαφέρον των αναγνωστών και να τους προκαλέσει να το διαβάσουν με μεγαλύτερη περιέργεια.
Τέλος σημαντικό μέρος και ρόλο παίζουν και οι διαφημήσεις σε μια εφημερίδα.Ξεφυλλίζοντας την παρατηρούμε πληθώρα από διαφημήσεις αλλά και σε μεγάλο μέγεθος.Οι διαφημήσεις αφορούν ρούχα,ωρολόγια,αυτοκίνητα,πληροφορίες για σύνδεση internet, στοίχημα, τράπεζες.Έτσι ο αναγνώστης ενημερώνεται για οτι τον ενδιαφέρει,κάνει μια παύση από την ανάγνωση του,ξεκουράζεται,χαλαρώνει,'ανακουφίζεται' από τον βομβαρδισμό των ειδήσεων και τα προβλήματα της καθημερινότητας που τον απασχολούν.
Ξέχασα να αναφέρω οτι εκτός των παραπάνω σημαντικών ειδήσεων γίνεται αναφορά στο τι καιρό θα κάνει σε διάφορες περιοχές κατά τις επόμενες ημέρες.Αλλά και χρήσιμες πληροφορίες για φαρμακεία,νοσοκομεία,δρομολόγια τρένων,πλοίων,λεωφορείων ώστε να μπορεί να πληροφορηθεί ο καθένας για οτιδήποτε θέλει.

1 σχόλιο:

Έλενα Σιδέρη είπε...

Eirini kalo einai an kai ligo geniko. THa borouse na exeis pio sygekrimena paradeigmata se kathe katigoria alla genika einai Ok